torstai 30. heinäkuuta 2015

Tekniikan Maailmankin testasi, eikä niin hyväksi havainnut

30.07.2015

Tekniikan Maailma testasi sähköavusteisia polkupyöriä numerossa 13/2015.  Mielenkiintoista luettavaa!  Vertailussa oli vastakkain hyvin erilaisella "filosofialla" rakennettuja sähköavusteisia.  Helkamaa moitittiin erityisesti vanhahtavasta (toimimattomasta) avustuksesta.  On kuitenkin mielestäni aika haastavaa laittaa samalle viivalle ulkovaihteistolla ja sisävaihteistolla varustetut polkupyörät.  Yksin vaihteisto tekee pyörästä hyvin erilaisen.  Toisaalta juuri pyörien ideologia on myös kovin erilainen.  Ymmärrän hyvin sen tunteen mitä eräs testaaja koki kun pyörä tukee toiminnoillaan aktiivista ns. oikeaa pyöräilijää (Haibike).  Helkaman käyttämä Panasonicin moottori on myös juuri artikkelissa kuvatun kaltainen eli se laskee avustusta (ehkä jopa jarruttaa!) nopeuden lähestyessä kriittistä 25km/h nopeutta.  Tämän voin hyvin kuvitella aiheuttavan suorastaan kiukkua, jos pyörällä on tottunut "painamaan" kunnolla.  Helkama on enemmän "cruiseri" eli kun pyörällä ajelee leppoisasti myös yllättäen huomaa ylittäneensä tuon maagisen 25km/h nopeuden ja pyörä on nöyrä ajaa kovempaakin.  Nopeuden ollessa jatkuvassa ajossa 23-24km/h ei moottorin "jarrutusta" huomaa.  Tultaessa ylämäkeen olen huomannut sen, että vaihdettaessa 6 tai 7 vaihteelle moottori ikäänkun tuottaa enemmän voimaa kuin 8 vaihteella.  Itse en tiedä mistä teknisesti ottaen on kysymys, mutta käytännössä tämä toimii oikein hyvin.  Jyrkissä ylämäissä joutuu käyttämään joskus myös vaihdetta 5, mutta kun itse malttaa polkea rauhallisesti avustus toimii hyvin!  "Puskeminen", kuten yleensä perinteisesti ylämäkeen joutuu tekemään alentaa siis avustusta.  Muista siis "cruisailla" Helkamalla.

Ei kommentteja: