torstai 3. syyskuuta 2015

Perun puheitani - TE28 on pyöräilijän pyörä!

03.09.2015
Olen ajanut nyt muutaman 35-40 kilometrin lenkin käyttäen HIGH-asetusta tehovalitsimesta.  Käytännössä avustus on ollut päällä ylämäki osuuksilla, vastatuulessa tai "huilivaiheessa".  Kyllä Helkama menee ihan kevyesti tuon 25 km/h nopeuden yli johon siis avustus päättyy.  Aiemmin kirjoitin jarrutuksen tunteesta ja ehkä sitä ajoittain voi tuntea, mutta yhä harvemmin.  On tunnustettava, että alkukesän oma todella huono kunto suhteessa painavan pyörän (myös painavan pyöräilijän) vaatimaan energiaan nopeuden nostamiseksi sille tasolle, että sähköinen avustus päättyy vaati vielä liian paljon.  Pian täyttyvä 2000 km rajapyykki on nostanut selkeästi pyöräilykuntoa ja vauhdikkaat lenkit ovat siten olleet nautintoja.
Merkille pantavaa Helkaman vaihteiston välityksissä on se, että itselleni vaihteella 8 kampien pyörintänopeus on lähes maksimissaan n. 32 km/h nopeudessa.  Optimilta itselle tuntuu n. 30 km/h nopeus.  Joskus tosiaan toivoisi vielä paria vaihdetta enemmän tai erilaisia välityksiä, sillä kovin harvoin (jos koskaan) olen tarvinnut 1 tai 2 vaihdetta.  Puhuin tästä ääneen paikallisessa polkupyöräilyyn erikoistuneessa liikkeessä.  Siellä myyjä totesi, että voidaanhan takarattaaksi muuttaa pari piikkiä pienempi ratas.  Tästä on sitten seurauksena se, että se "hämää" myös sähköavusteista järjestelmää siten, että nopeus avustettuna nousee n. 35km/h.  Tässä vaiheessa myyjä totesi sen, että silloinhan kyseessä on lainsäädännön mukaan mopediksi luokiteltava kulkupeli eikä polkupyörällä saisi ajaa yleisillä teillä.  Katsellaan, kuulostellaan ja odotellaan tulevaa kevättä.  Lainsäädäntökin saattaa muuttua.  Ainakin se toistuvasti nostetaan esiin puhuttaessa sähköpyöräilystä ja tällöin mainitaan kevyemmistä säädöksistä muualla euroopassa.
Internet tuntee myös jo Panasonicillekin "virityssarjan" (maksaa n. 150€), jolla avustettuna huippunopeus nousee n. 50 km/h.  Tuntuu hurjalle!!!

Ps. Nopeuskommentti.  Ajoin jyrkän ylämäen 5 vaihteella n. 15km tunnissa nopeudella.  Paluu matkalla sain huipuksi alamäkiajossa 51.3 km/h nopeuden.  Runko on edelleen vakaa tuossa nopeudessa, mutta missään tapauksessa en enää tuntenut oloani turvalliseksi.  Seuraava kymppi nopeuteen saa osaltani jäädä.

Ei kommentteja: